Sustainable strawberry packaging

Wat consumenten echt willen in verpakkingen voor zachtfruit: deel 1 van 3

Hoe belangrijk is een duurzame verpakking voor de consument?

In welke mate is duurzaamheid en een duurzame verpakking echt belangrijk voor consumenten? Kopen consumenten daadwerkelijk wat ze beweren te kopen? Wat vinden consumenten belangrijk en hoe handelen ze in een gesimuleerd koopscenario?

Om deze vragen te beantwoorden heeft NNZ, marktleider in groente- en fruitverpakkingen, onlangs een grootschalig onderzoek uitgevoerd in Duitsland (met ruim 300 interviews en 11.700 koopprikkels). NNZ deed onderzoek naar verpakkingsmaterialen voor blauwe bessen en aardbeien. De samenvatting van de resultaten werd gepresenteerd op het European Packaging Forum in Düsseldorf.

Ons onderzoek biedt essentiële informatie voor retailers, telers en leveranciers die actief zijn in de zachtfruitsector,’ zegt Alies Padding, innovatiemanager bij NNZ, het verpakkingsnetwerk. ‘Het geeft inzicht in de associaties en koopcriteria voor verpakt zachtfruit en het zal geen verrassing zijn: consumenten kopen niet wat ze beweren te kopen! Het is ook duidelijk dat consumenten met veel emotie maar weinig kennis praten over de duurzaamheid van plastic, karton en pulpverpakkingen. Consumenten hebben weinig kennis of associatie met de milieukenmerken of informatie op de verpakking. Tijdens het onderzoek zeiden veel respondenten dat ze graag duidelijke uitleg wilden over de juiste afvalstromen voor de verpakkingen. Dit is een kans voor de branche om bij te dragen aan onze gezamenlijke doelstellingen om in de nabije toekomst 100% van onze verpakkingen te recyclen.

Berries 12007 Cardboard Tray Punnet NNZ Berries 11301 Pulp Tray Topseal NNZ Benelux berries-14502-plastic-tray-punnet-flowfresh-film-NNZ Berries 11003 Pulp Tray NNZ DE
Purchasing behaviour strwberries

Het werd vooral duidelijk dat de consument de meeste waarde hecht aan de kwaliteit van het zachtfruit en dat alle andere criteria daaraan ondergeschikt zijn. En zoals we allemaal weten, is de primaire functie van de verpakking respectievelijk het beschermen van de kwaliteit en het voorkomen van voedselverspilling in de toeleveringsketen. Het onderzoek voorspelt het percentage consumenten dat een bepaald type pulp, karton of plastic verpakking zal kiezen, en waarom’. NNZ publiceert de resultaten in 3 blogs.

 

In dit eerste deel bespreken we de resultaten van de consumentenvisie op duurzaamheid en duurzame verpakkingen, aan de hand van de volgende vragen:

  • In welke mate is een duurzame verpakking echt belangrijk voor de consument?
  • Wat weten en begrijpen consumenten van de milieukenmerken en informatie?

 

De concepten rondom duurzaamheid, zoals de ‘koolstof voetafdruk’ en ‘biologisch afbreekbaar’, worden niet volledig begrepen. En als het gaat om de duurzaamheid van verpakkingsmaterialen, hebben respondenten relatief veel vertrouwen in hun kennis van de duurzaamheid van kartonnen verpakkingen. In werkelijkheid weten ze eigenlijk heel weinig. Wat weten en begrijpen consumenten van de milieukenmerken van plastic? Verpakkingsmaterialen: respondenten hebben minder vertrouwen in hun kennis van duurzaamheid. Hun opmerkingen beperken zich meestal tot: ‘veroorzaakt te veel plastic afval’ en ‘is schadelijk voor het milieu’.

 

Samengevat: consumenten zijn slecht geïnformeerd over duurzaamheid in het algemeen en de duurzaamheid van de verschillende verpakkingsmaterialen. Zowel de branche als de politiek kan hier nog veel terrein winnen.

Van de milieukenmerken die in het onderzoek werden genoemd, waren de Duitse consumenten alleen bekend met de hieronder vermelde nummers 4 en 13. In het algemeen kunnen we er dus van uitgaan dat deze milieukenmerken weinig invloed hebben op het koopgedrag. Maar liefst 90% van de consumenten geeft aan een eenvoudige uitleg op de verpakking op prijs te stellen om afval van verpakkingsmaterialen correct te kunnen scheiden. NNZ gaat hierover graag in gesprek met collega’s en retailers in de branche.

In de volgende blog onthullen we de emotionele en rationele criteria die de aankoopbeslissingen beïnvloeden van verpakt zachtfruit.

Wat consumenten echt willen in verpakkingen voor zachtfruit: deel 2 van 3
Berries 12553 Cardboard Tray Lid NNZ Benelux Berries 12001 Cardboard Tray NNZ Scan Berries 12009 Cardboard Tray NNZ DE Berries 12032 Cardboard Tray NNZ DE
87dad78ea8417d6a5d9de198d48de6b48ff2d002
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

"*" Verplicht veld

Hoe gaan wij om met uw gegevens? Lees onze privacyverklaring. U kunt zich op elk moment afmelden voor deze e-mails.