Retail verpakkingen voor verse groenten en fruit
NNZ, the 100-year-old Groningen family business and multinational, wants to revolutionise packaging
A well-kept secret: NNZ operates 24 subsidiaries in 18 countries, employing 250 people in the global packaging market for the agricultural, industrial and retail sectors. The company celebrates its centenary on 22 October 2022. What makes the story of this northern Netherlands company so special?
* A unique insight into the sustainable future of packaging
As an independent consultant and socially responsible company, NNZ, still wholly owned by the Boot family, has a unique vision of how the packaging market – a highly topical concern – can be completely reshaped. An example of this is the packaging it supplies to the Danish company Nordic Harvest, a pioneer in vertical farming. The future of packaging is nowhere more visible than in NNZ’s innovation department. This is where the future becomes an exciting, tangible present.
* Fourth generation of the Boot family gradually taking over the helm
NNZ started 100 years ago in the Libau warehouse in Groningen. Roos van Vugt was the first member of the fourth generation to join the company, six years ago. She was recently voted sales manager of the year 2022 by the Netherlands’ Sales Management Association. Roos’s motto: “Success is not in reaching the destination, but in making the journey.”. The second member of the fourth generation to continue the family business is Patrick Boot, who will become CFO of NNZ USA in October.
* Singularly socially responsible company committed to employee wellbeing
As a socially driven company, NNZ is a pioneer in this field with its own family charter, which includes many safeguards for its employees and for the company’s continuity. ‘We are a company with a family’ is how the current third generation expresses it. Employees have countless stories that testify to this – and that they see NNZ as one big family is demonstrated by the large number of employees with long service records.
* Investing in the future to continue to live up to ethical standards
Ethics is a word that means a lot to me, says CEO Len Boot. NNZ is committed to sustainability, good working conditions and the absence of child labour. The organisation also refuses to speculate on futures markets, for either raw materials or currencies. And it embraces in both letter and spirit the objective of the EU circular economy action plan to make all packaging recyclable, compostable or reusable in an economically viable manner by 2030. NNZ devotes particular attention to Bangladesh, a key jute-producing country. In late 2021, NNZ-funded construction began on a school in one of Bangladesh’s poorest areas. The school will be opened by NNZ in October 2022.
For further information, please contact:
CEO Len Boot
NNZ Group
Aarhusweg 1
9723 JJ Groningen
The Netherlands
Telefoon: +31 (0)50 5207830
Email: info@nnz.com
www.nnz.com
Ons eerste decennium staat in het teken van pionieren: Oprichter Rien Boot (1889-1964) begint in 1922 aan het verhaal van NNZ (Noord Nederlandsche Zakkenhandel). Het eerste filiaal is een pakhuis in Groningen, met de naam Libau, dat al snel wordt gevolgd door een pand aan het Hoornsche Diep in Groningen in 1924. Baanbrekende stappen zijn onder meer: buitenlandse reizen naar de Baltische Staten, Tsjechië en Hongarije. Maar ook de aankoop van jute zakken en jute stof in Pakistan, India en Bangladesh. In 1928 werd een omzet gemaakt van 334.000 gulden.
Ons tweede decennium staat in het teken van ontdekken: Leendert Boot (1911-1972) reisde naar alle uithoeken van Europa voor zakelijke kansen. In 1939 bezocht hij zelfs Amerika, waar hij contacten legde met een suikerfabriek. In Amerika kocht hij papieren en katoenen suikerzakken die hij via de Holland Amerika Lijn naar Nederland verscheepte.
Ons derde decennium staat in het teken van toewijding: Om aan de groeiende vraag te voldoen, ging Leendert na de oorlog opnieuw op pad. In 1947 kocht hij jute zakken in Amerika en Canada. Er werden meerwandige papieren zakken aan het assortiment toegevoegd en er werd een joint venture opgezet met de Amerikaanse Chase Bag company, om in te spelen op de ontwikkeling van Spanje als een belangrijke afzetmarkt voor uienzakken.
Ons vierde decennium staat in het teken van betrouwbaarheid. Betrouwbare leveringen en zakelijke integriteit stuwen het bedrijf voort. In 1954 treedt Rien Boot's tweede zoon, Wim Boot, toe tot het bedrijf. In 1957 had NNZ ongeveer 50 werknemers en vierde de opening van een nieuwe vestiging met de eerste jute drukmachine.
Ons vijfde decennium staat in het teken van veranderingen: in de jaren ‘60 draait alles bij NNZ om het inslaan van nieuwe wegen. Nieuwe soorten verpakkingsmateriaal, zoals leno netzakken, meerwandige papieren zakken, karton, polypropyleen en polyethyleen waren in opkomst. Na het vertrek van Dhr. Boot Sr. op 1 december 1961, werden Leendert en Wim Boot de nieuwe directeuren van NNZ.
Ons zesde decennium staat in het teken van de rebranding van NNZ. In 1970 besloot Wim Boot om de naam ‘Noord Nederlandsche Zakkenhandel N.V.’ te veranderen naar ‘NNZ industrial packaging bv.’. Dit besluit werd mede genomen door de toegenomen internationale contacten en omdat het productassortiment niet langer beperkt was tot zakken, maar veel meer verschillende soorten verpakkingen omvatte.
Ons zevende decennium staat in het teken van de start van de geografische uitbreiding. In 1983 werd onze eerste vestiging in Duitsland geopend en twee jaar later openden we ons verkoopkantoor in Roswell, in de Amerikaanse staat Georgia, onder de leiding van Marco Boot. In 1998 telt NNZ 100 werknemers, 14 internationale filialen en werd de omzet in vijf jaar tijd verdubbeld tot zo’n100 miljoen gulden.
Ons achtste decennium staat in het teken van herpositionering. Len Boot voegde zich bij NNZ en herpositioneerde NNZ als een onafhankelijke adviseur die klanten de beste verpakkingsoplossingen aanbiedt en niet meer zelf produceert. Ook richt Len Boot een afdeling op voor onderzoek en ontwikkeling. Dit leidt tot een reeks bekroonde verpakkingsproducten, zoals Carry-Fresh, Liqui-Sorb en Twin-Bag.
Ons negende decennium staat in het teken van een nieuwe visie. In juni 2002 werden een nieuw logo en een nieuwe slogan gepresenteerd: NNZ the packaging network. NNZ groeide uit tot de spil van een internationaal netwerk van fabrikanten, verpakkers, distributeurs, universiteiten, regeringen en klanten. Vanaf 2004 staat Len Boot, de derde generatie, aan het hoofd van het bedrijf. Op 11 mei 2007 opende NNZ een nieuw en duurzaam kantoor in Groningen voor NNZ Benelux en de NNZ Groep. ISO- en BRC-certificeringen zijn de bekroning van de kwaliteit van zowel de bedrijfsprocessen als de eindproducten.
Ons tiende decennium staat in het teken van multinational. NNZ is marktleider op het gebied van transport-, groothandels- en consumentenverpakkingen voor de AGF-branche. Het bedrijf vervolgt zijn groeitraject op het gebied van industriële verpakkingen. Het bedrijf boekte een omzet van 170 miljoen euro, telt 250 werknemers en heeft 22 dochterondernemingen in 18 landen. Ook beschikt NNZ over een internationaal netwerk van bedrijven waarmee wordt samengewerkt in meer dan 50 landen over de hele wereld.
Ook nu blijft NNZ groeien als een multinationaal verpakkingsbedrijf dat klanten in de productie- en industriële markten bedient dankzij een strategie die is gebaseerd op nauwe banden met onze klanten en service, met de nadruk op duurzaamheid en innovatie in alle onderdelen van onze activiteiten. NNZ is al sinds 1922 bezig om zichzelf, de producten en de dienstverlening opnieuw vorm te geven. En dit is nog maar het begin!
NNZ geeft al sinds 1922 opnieuw vorm aan verpakkingen. Niet alleen door innovatieve oplossingen voor onze klanten te creëren. We doen dat ook door de NNZ-organisatie voortdurend te vernieuwen. Hoe we dat 100 jaar lang hebben gedaan en blijven doen zie je in de film '100 jaar NNZ' op onze jubileum pagina.
"*" Verplicht veld
Deze cookies worden gebruikt om de prestaties en functionaliteit van de website te optimaliseren. Deze cookies zijn niet essentieel voor het gebruik van de website. Het is echter wel mogelijk dat bepaalde onderdelen van de website minder goed werken zonder deze cookies.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we kunnen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt en hoe gebruikers onze website ervaren. Deze cookies helpen ons ook om de website te optimaliseren om de beste gebruikerservaring te bieden.
Met deze cookies kunnen advertentienetwerken uw online gedrag volgen, zodat ze u relevante advertenties kunnen laten zien op basis van uw interesses en online gedrag. Deze cookies voorkomen ook dat steeds dezelfde advertenties worden getoond.